گزارش جدید از کنهﻫﺎی خانواده stigmocheylidae (trombidiformes: paratydeoidea) از ایران

نویسندگان

maryam naghibinejad

ali ahadiyat

hadi ostovan

چکیده

به منظور شناسایی کنه ﻫﺎﻯ راسته trombidiformes در منطقه استهبان استان فارس (به طول جغرافیایی 29 درجه و 6 دقیقه شمالی و عرض جغرافیایی 54 درجه و یک دقیقه شرقی وارتفاع 1860 متر از سطح دریا) در بهار 1388 نمونهﺑﺮداری ﻫﺎیی از خاک پای درختان گردو انجام شد و نمونهﻫﺎی مختلفی از خانواده ﻫﺎی مختلف به کمک قیف برلز جمعﺁوری شدند. از نمونهﻫﺎی جمعﺁوری شده پس از شفاف سازی در محلول لاکتوفنل با استفاده از هویر اسلاید میکروسکوپی تهیه شد. در میان نمونه ﻫﺎ، به تعدادی کنه از خانوادهstigmocheylidae  برخورد گردید که با نام علمی stigmocheylus sp. شناسایی شدند. طول و عرض ایدیوزوما در پهن ترین قسمت به ترتیبm µ 4/274 وm µ 4/127 بود. کنه های این خانواده، که از راسته trombidiformes ، زیر راسته prostigmata و بالاخانواده paratydeoidea میﺑﺎشند، دارای زندگی آزاد یا انگلی، بدنی کوچک و کشیده می ﺑﺎشند (krantz & walter, 2009). برخی از ویژگی ﻫﺎی مرفولوژیکی این خانواده عبارتند از: prodorsum با دو جفت تریکوبوتری؛ زائده شست- ناخن پالپ خوب توسعه یافته، ساق پالپ معمولاً دارای حداقل یک موی ناخن مانند در انتها، پنجه پالپ معمولاً خوب توسعه یافته؛ پای اول بدون آپوتل؛ پاهای اول و دوم به خوبی از پاهای سوم و چهارم فاصله گرفتهﺍند. کنه های این خانواده تا کنون از استرالیا، اروپا، شمال امریکا و شمال افریقا گزارش شده اند (krantz & walter, 2009).  پریتریم این گونه غیر بند بند؛ موی sci بلندتر از بقیه گونه ها؛ فاقد موی c3.  (bochkov, 2008). با توجه به خصوصیات ذکر شده این گونه برای دنیا جدید می باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدید و گزارش‌های جدید از خانواده نعنا از ایران

گونه Thymus marandensis به عنوان گونه جدید برای علم گیاه‌شناسی معرفی می‌گردد. این گونه با گونه‌های Th. persicus از ایران و Th. brachychilus و Th. leucotrichus از ترکیه قرابت دارد. گونه‌های زیر برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردند و الگوی پراکندگی جغرافیایی آنها مورد بحث قرار می‌گیرد: Thymus linearis subsp. linearis, Satureja macrosiphonia, Micromeria cristata subsp. cristata.

متن کامل

گونه جدید و گزارش های جدید از خانواده نعنا از ایران

گونه thymus marandensis به عنوان گونه جدید برای علم گیاه شناسی معرفی می گردد. این گونه با گونه های th. persicus از ایران و th. brachychilus و th. leucotrichus از ترکیه قرابت دارد. گونه های زیر برای اولین بار از ایران گزارش می گردند و الگوی پراکندگی جغرافیایی آنها مورد بحث قرار می گیرد: thymus linearis subsp. linearis, satureja macrosiphonia, micromeria cristata subsp. cristata.

متن کامل

اولین گزارش مگس‌های خانواده Psilidae از ایران به‌همراه شناسایی یک گونه آفت جدید از این خانواده برای کشور

دوبالان خانواده Psilidae پراکنش گسترده در سطح جهان داشته و با نام عمومی مگس­های زنگ شناخته می­شوند. لاروهای تمامی گونه­های این خانواده گیاه­خوار بوده و برخی از آن­ها نیز به­عنوان آفات زراعی مطرح هستند. با­توجه به ناشناخته ماندن فون این خانواده در ایران، نمونه­های دوبالان موجود در مجموعه حشراتی که طی سال­های 1388-1392 از مناطق مختلف استان آذربایجان­شرقی جمع­آوری شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند...

متن کامل

گزارش یک گونه جدید از خانواده سیپراسه برای ایران (لنگرود، چمخاله)

گونه Isolepis cernua برای اولین بار در منطقه فلورا ایرانیکا (از ساحل چمخاله) گزارش می‌شود. این گونه با دیگر گونه ایرانی همین جنس یعنی Isolepis setacea مورد مقایسه قرار گرفته، انتشار جغرافیائی هر دو گونه بحث می‌شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
plant protection journal

جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۳۴۳-۳۴۱

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023